Det är inte konstigt att jag får många frågor gällande prissättningen i branschen, varenda intjänad krona är viktig i företaget. Då är det lätt att fastna vid prislistan, är det dags att höja priset eller finns det fler sätt att öka intäkterna?

Jag tycker du ska ställa dig själv mot väggen och svara på några frågor.

Hur hittar du nya kunder? Hur får du dina befintliga kunder att handla/boka mer? Hur får du dem att köpa oftare? Hur ökar du konverteringen från en behandlingsform till en annan eller från kost- till träningsrådgivning? Varför köper inte dina kunder fler produkter/tjänster? Vad ska du fokusera mer, eller eventuellt mindre på? Hur bygger du bättre relationer med dina kunder?

Viktiga och vitala frågor som du med största sannolikhet har svaren på själv, så här och nu utmanar jag dig att göra detta ”på riktigt” och ta fram papper och penna och skriva ner dina svar på frågorna. Varsågod!

Hur hittar du nya kunder?

Hur har de kunder hittat dig som du har idag, och gör du fortfarande på samma vis? Annonsering, mun-mot-mun, rekommendationer… Behöver du variera dig eller hitta tillbaka till ett framgångsrikt koncept?

Hur får du dina befintliga kunder att köpa mer?

Bokar du in återbesöket direkt eller få de själva återkomma? Säljer du något på din klinik utöver möten/behandlingar, tex kosttillskott eller rehabutrustning eller andra behandlingstekniker, träning- eller kostråd? Ofta hinns inte allt med på en gång och du kan inte veta vad kunden önskar om du inte frågar, så varför inte ställa frågan om ni ska boka in ett nytt besök med en annan inriktning. Hur gör du idag?

Hur får du kunderna att köpa behandlingar/konsultationer/oftare?

Säljer du klippkort till kliniken, skapar du erbjudanden till dina befintliga kunder? Erbjudanden behöver inte bara vara till för nya kunder, det kan ses som en bonus för befintliga kunder och behöver inte alls annonseras. En ”bonus” till trogna kunder kan du dela ut när du känner för det och uppskattas oftast mer av trogna kunder än nya kunder. Öppna föreläsningar behöver inte vara så avancerade men det kan vara ett bra sätt att skapa tillfällen att dra till sig kunder. Det kan i all sin enkelhet vara så enkelt som att visa vilka muskler som behöver stretchas när man skottat snö, eller prata kost och avsluta föreläsningen med att ta fram bokningskalendern.

Hur kan du öka konverteringen?

När din kund är färdigbehandlad kanske hon behöver komma på coachning, träning eller  kostrådgivning. Det är en fråga som behöver ställas rakt ut till kunden och som bara kunden kan svara på, framför allt när du märker att behandlingarna ebbar ut.

Vilken är din nästa ”produkt”?

När fortbildade du dig senast och om du har gått en ny utbildning, har du berättat det för dina kunder? Lägg ut kursintyget på din hemsida och skriv om utbildningen i dina nyhetsbrev. Det är bra nyhetsvärde och påminner om att det är dags att boka in nytt besök. Och så ökar det värdet på dina behandlingar.

Hur bygger du (bättre) relationer med dina kunder?

Ringer du (eller mejlar men det är mindre effektivt) och följer upp behandlingen? Påminner du om att det är dags för nästa besök? Skickar du kost- eller träningstips? Denna listan kan göras lång. Gå tillbaka några månader i din kalender och följ upp de besöken du hade då. Det kommer att uppfattas som otroligt proffsigt och omsorgsfullt när du ringer upp och frågar hur de mår, tro mig!

Lycka till och varför inte dessutom se över din prislista inför nästa år!

Peter

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s